mandag den 8. september 2014

Sylt - hvis du har for mange grønsager


Hvem pokker kan spise ca. 1 kg rensede friske grønne snack-peber, inden de bliver kedelige?? Vi kan ikke - specielt fordi, jeg slet ikke kan lide grønne peber :-D Fortalt her var det, hvad jeg var op imod. Så jeg besluttede mig for, at sylte dem. Jeg har før gjort det med røde snack-peber... og de blev bare så gode, så mon ikke, de grønne også vil "hitte"??


Efter at have skyllet dem grundigt, skar jeg enden af og fjerne det meste af frøene... skulle der sidde få tilbage, gør det altså ikke noget. 900g rensede peber blev det til.


Peberene skar jeg i ringe - og lagde i en saltlage bestående af: 3 liter vand og 2 spsk. salt. Her skal de ligge i minimum 3-4 timer... eller til dagen efter, hvor saltlagen skylles grundigt af.

Lagen de nu skal hygge sig i, lavede jeg af:

9 dl eddike
750g sukker
Ca. 60 peberkorn
15 enebær

Det hele koges op og tages af varmen, inden en skvis atamon tilsættes.
I mellemtiden skylles glas med kogende vand tilsat et par dråber atamon... og det er så nu, du ikke skal røre glassene indvendigt med dine små buttede ikke rene fingre :-D
Peber-ringene kommes i de rene glas... 5 stk. af den slags man køber rødkål eller rødbeder i. De kan slet ikke være der... men jeg lover, det går over.
Den varme lage fordeles i glassene... og nu "falder peberne sammen" og du kan lægge de resterende i glassene.
Skru omgående låggene på og vend glassene et par gange.
Nu er det så meningen, de syltede peber skal have lov at afkøle helt... og stå et par dage, inden de tages i brug... meeen det sker ikke her på matriklen :-D

Kæresten siger "god" for syltede grønne peber... mens jeg siger tommlen ned for, at den skønne grønne farve totalt ændrede sig. Fniiis... det gør sig ikke godt på billeder :-D

Har du en ide til, hvad jeg skal bruge min næste høst af grønne peber til??


4 kommentarer:

  1. Jeg ville prøve at komme pikant- eller anden smøreost med smag i, klistre endestykket på - og så grille dem som tilbehør. Hvad med at fylde dem med en god frikadellefars (og jaw dem i ovnen). Du kan også skære dem i skriver og fryse dem ned; så er de ikke sprøde mere, men fine at putte i chili con carne, karryretter, grøntsagsretter, æggekage, eller, eller - du er selv så "hittepåsom", Pia :-)
    Hvad med at lokke flere med på at bage brød selv. Jeg har knap 2 kg dej i to stanniolforme i ovnen. Det er slet ikke nødvendigt med forme til flere hundrede kroner! Mange klager over, at det tager så lang tid - men man behøver jo IKKE at stå og glo på køleskabsdøren eller køkkenbordet, mens de hæver. Eller hvad med at bage leverpostejer - året rundt, selvfølgelig; man kan få slagteren til at hakke lever og spæk. Jeg har lige smidt 17 forme á 250 g i fryseren. Her i huset har vi aldrig købt Stryhns - vi henter dem i fryseren og giver dem en tur i ovnen, og de smager, lige som vi godt kan lide det.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Du har bare altid så mange gode ideer :-D "Problemet" med de de grønne peber er nok, jeg ikke selv bryder mig om dem... men mon man kan "lære" det, som med knoldselleri ?? :-D

      Med hensyn til leverpostej... den tanke har jeg tit tænkt, men det er bare aldrig blev til noget, for jeg mindes med gru, de grynede leverpostej, jeg fik som barn, når mor og far købte en gris og selv lavede leverpostej :-/

      Der er så mange ting, jeg gerne selv vil lave... både leverpostej, medister, pølser osv, det er bare ikke rigtig blevet til noget... men bage eget brød, det gør jeg (for det meste)... og helt sikkert, det smager bare så meget bedre :-D

      - Pia

      Slet
  2. Nævn ikke knoldselleri for mig - det har jeg været vild med fra barnsben. I går til aften - og resten til frokost i dag.
    Jeg synes, at den "grimme smag" ved grønne pebre forsvinder, når bliver kogt.
    Jeg har heldigvis aldrig smagt en grynet leverpostej. For rigtig mange år siden holdt jeg op med at bruge lige dele lever/spæk og at tabe en god portion piskefløde i. Jeg bruger 1 kg lever og 1/2 kg spæk og Naturmælks letmælk. Og ingen savner fedtet eller piskefløden - slet ikke sidebenene :-)
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil hårdnakket påstå... at jeg kan finde grøn peber i en ret med lukkede øjne, men det er godt nok længe siden, jeg har prøvet :-D Køber dem slet ikke mere... men måske tiden er inde til at prøve igen, nu jeg alligevel har drivhuset fuld af dem,

      Elsebeth... bager du leverpostejen inden den kommer i fryseren, eller...?? Jeg er tændt på at prøve.

      - Pia

      Slet