fredag den 10. oktober 2014

Tips: Panering uden æg


Umiddelbart er jeg på nippet til at tro, at godt gammeldags paneret mad er på vej væk fra de danske middagsborde... hvis vi da ikke lige snakker om de friturestegte fedtbomber, man kan købe på f.eks. "Mac Måge".

Men... her på matrikelen er vi nu stadig svært glade for et godt stykke paneret kød :-D Hvad gør man så, hvis man ikke lige har et æg som bindemiddel?? Du laver simpelthen en tyk meljævning, som købet vendes i... før det får en tur i krydret rasp.


Vupti... hurtigt, nemt og billigt. Desuden vil jeg til enhver tid påstå, at den panering er den bedste. Den er lidt tykkere end den med æg... og falder ikke så nemt af under stegning.

Hvad mener du om paneret mad... "go" eller "no go"??


8 kommentarer:

  1. Nogle gange skal der altså bare panering til :-) Det er ikke så tit jeg panerer ting, fx panerer jeg aldrig koteletter, men en gang imellem, når det skal være ekstra godt ryger der en god panering på fisken eller karbonaden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla

      Åhh det med fisken kan jeg klart sætte mig ind i. I øjeblikket er det torsk, der får den helt store tur. Har altid syntes, at torsk var en anelse kedeligt, men efter panering er det jo simpelthen gude-spise :-D

      - Pia

      Slet
  2. Meljævningspanering, pyha langt ord. Vi brugte det på det plejehjem jeg var i køkkenet.

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D Ja det er et langt ord... men det fungerer over alt forventning.

      - Pia

      Slet
  3. Måske panering med meljævning stammer fra krigens tid, hvor man skulle spare. Som barn og ung var det det, jeg så rundt i de forskellige hjem.
    Jeg har nu næsten altid brugt det, og skal man lave mad til én eller to personer, går der meget æg til spilde. Et godt æg koster knap fire kroner - så jeg bruger som regel den gammeldags facon. En karbonade af flæsk eller kalv, en rødspætte/-filet uden panering forekommer ikke hos mig. Så jeg siger "go for it" :-)
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Jeg har faktisk aldrig tænkt på, hvad et godt æg koster... og hvor har jeg egentlig smidt meget ud efter panering, men det er slut nu :-D

      - Pia

      Slet
  4. Jeg elsker paneret mad, men laver det ikk særlig ofte pga. fedtindholdet.

    Har fået dette tip før af Elsebeth og det skal helt klart afprøves næste gang vi skal have panering

    Knus L

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Låvise

      Ja, hun ryster mange gode ting ud af ærmet søde Elsebeth... og jeg glæder mig til at høre om dit forsøg (og din mening).

      - Pia

      Slet