mandag den 22. september 2014

Så kan der vist ikke klemmes mere liv ud af de æbler


Øv... er det ikke bare typisk, at ens nye saft-flasker står i kolonihaven, når man laver saft hjemme... og omvendt, hvis man er i haven?? Eksperiment: "Saft af skræller"... tager sig altså ikke særligt godt ud i et sylteglas, men sådan blev det :-D

Jeg havde en pose søde røde æbler stående, som var blevet lige en anelse bløde, så de blev skrællet, skåret i både og smidt i fryseren.


Bagefter stod jeg tilbage med vasken fuld af skønne røde skræller og skrog... jeg skulle lige til at smide dem ud, men ombestemte mig... og smed dem i en gryde istedet.

Bakterie-dræbende æblesaft af skræller:

Skræl og skrog fra 1½kg æbler (uden blomst, stilk og råd) Bruger du nedfalds-æbler, læs her
1 lille chili med kerner
Et godt stykke ingefær
Vand så det dækker

1 vaniljestang
Sukker svarende til den halve mængde væske

Jeg kogte skræller, chili og ingefær med vand i godt og vel 30-45 minutter
Siede snalderet fra og tilsatte sukker og vaniljestang
Saften fik lov at simre, til sukkeret var smeltet... og røg derefter i det atamon-skyllede glas

Saften fik virkelig hurtig ben at gå på... min bedre halvdel og jeg har begge ligget undedrejet med snot og hoste. Halv saft og halv kogende vand har givet en dejlig lindring. Saften er både sød og stærk på samme tid... så hvad den angår, fejlede smagsløgene ikke noget :-D

Hvad bruger du æbleskræller til... hvis du altså overhovedet bruger dem??


2 kommentarer:

  1. Dårlige nedfaldsæbler kommer ud under mine mange rhododendroner, og skrog og skrællinger går samme vej, da jeg synes der er for lidt smag i gelé kogt på dem - og jeg har æbler nok!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Tak for kommentaren :-D

      - Pia

      Slet