mandag den 15. september 2014

Sidste udkald for hyldebærsaft


Hvis du skal nå det, skal det snart til at være... mine hyldebær var meget tæt på at briste, da jeg ribbede dem... så afsted med dig :-D

Normalt følger jeg aldrig en opskrift slavisk, men det ville jeg denne gang, så jeg havde været på rundfart på nettet og fundet Boliglivs opskrift på hyldebærsaft. Den er som følgende:

Hyldebærsaft (ca. 1½ liter)
1 kg hyldebær
150 g æbler
4 dl vand
ca. 600 g sukker
saft af en halv citron
eventuelt atamon

1. Rib de skyllede hyldebær, og læg dem i en gryde.

2. Skyl æblerne, skær dem i både, fjern kernehusene, og læg æblebådene i gryden sammen med hyldebærrene.

3. Hæld vandet i gryden, og lad det koge, indtil hyldebærrene brister. Hæng det til afdrypning i en saftpose eller i et dørslag med et tyndt klæde i bunden.

4. Mål, hvor meget saft der er, og hæld det i en gryde. Tilsæt sukkeret – du skal bruge 400 g sukker pr. liter saft. Tilsæt citronsaften, og giv saften et opkog.

5. Skal saften gemmes, kan du med fordel skylle flaskerne i atamon. Hæld saften på flasker, og luk dem med det samme.


Som sagt ville jeg følge opskriften... og havde da også læst den op til flere gang, det lykkedes mig dog, at glemme citronen :-/

I opskriften står der også, er der er til ca. 1½ liter saft... men det holdt overhovedet ikke stik... 9 dl fik jeg ud af portionen. En anden god gang vil jeg nu nok fylde suppegryden, så meget det kan lade sig gøre... for arbejdet ved en så lille portion er alt for stort... også selvom saften blev himmelsk :-D



3 kommentarer:

  1. Hyldebærsaft er himmelsgodt - er man forkølet er der ikke noget bedre end et STORT krus varm, sødet hyldebærsaft med masser af citron i - og en spiseske med honning til. Om vinteren fik mine børn altid noget varmt om morgenen, lige fra øllebrød med røræg, havresuppe med kirsebær og -saft , varm chokolade og endelig hyldebærsuppe med æblestykker i. Så kan man klare en tur ud i kulden!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Øllebrød med røræg Elsebeth?? Det har jeg aldrig hørt om... men derfor kan det jo godt smage godt :-D Det eneste varme morgenmad jeg kan huske... er blødkogte æg :-D

      I øvrigt... desværre er min hyldbær-saft for længst drukket (den smagte såååå godt) og nu sidder jeg uden "medicin" og en gevaldig forkølelse under opsejling :-/

      - Pia

      Slet
  2. Det er luksusudgaven, Pia - og mine børn elskede det.
    Elsebeth

    SvarSlet