lørdag den 6. september 2014

Inden vi går helt amok i nedfaldsfrugter


Nu er det ikke sådan, at jeg vil komme med skræmme-kampanger her på bloggen... dog syntes jeg, det er vigtigt, at ingen af os bliver syge af, at samle frugt op fra jorden. Frugt som er ganske okay, bare vi lige tænker os en anelse om. F.eks æbler kan se nok så lækre ud, når de ligger der på jorden... og jeg kender da op til flere, der bare lige "pudser" æblet (gælder iøvrigt også andre frugter og grønt) i skjorteærmet, for så spise det, eller give det videre til deres børn.

Hold op med det!!!!

Når du samler nedfaldsfrugter og vil spise dem friske, skal du gå efter de reneste... altså dem uden råd eller fugleklatter. Afføring fra dyr... kan gøre dig godt og grundigt syg. Og som med alt andet, skal du gøre frugten ordentligt ren... inden du spiser den - eller serverer den.

Dermed siger jeg ikke, at snavset frugt ikke kan spise... det er bare en rigtig god ide, ikke at bruge den frisk... men at bruge den til f.eks. grød eller saft selvfølgelig ikke friskpresset saft




6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Anette

      Tak for din kommentar... jeg tror bare ikke, alle tænker over det og specielt lige nu, med alle de klamme dræber-snegle, er jeg da ekstra forsigtig.

      - Pia

      Slet
  2. Der er i det hele taget mange, der bliver syge, fordi de glemmer de tre vigtigste regler: Hygiejne, hygiejne, hygiejne - som bl.a. indbærer at vaske hænder med sæbe, også efter at have rørt ved æg. Jeg har et frugtstykke hængende til at tørre alt vasket grønt og frugt i. Det gælder om at give børn gode vaner fra helt små, så de fortsætter hele livet.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Helt som vanligt... :-D kan jeg kun give dig ret (desværre)

      Faktisk er det skræmmende, hvor lidt folk vasker hænder... jeg arbejder jo et sted med rigtig mange mennesker og på dame-toilettet har pigerne mere travlt med hår og makeup... end håndvask efter et toiletbesøg. Og gæt hvem, der får skylden, hvis de bliver syge ???... dem der serverer maden selvfølgelig.
      Nå... men det er en helt anden sag... tak for kommentaren Elsebeth.

      - Pia

      Slet
  3. Min mor sagde aldrig "Vi skal spise!", men "Så kan I godt vaske hænder!" Det er der vist også mange, der ikke tænker på i dag :-(((
    Flere har sagt til mig "Nej, hvor er du gammeldags, du har håndsæbe i køkkenet!!!" "Ja, jeg render ikke ud på badeværelset for at vaske hænder flere gange, mens jeg laver mad!"
    Hos mit dejlige supermarked i USA, Albertson's, hænger der en æske med desinficerende vådservietter ved indkøbsvognene, så man kan "afbakterisere" den stang, man holder på. Jeg har foreslået det til uddeleren i min Superbrugs - det, syntes han ikke, var en idé til efterfølgelse - men han er også noget af det mest sløve ... Måske COOP eller Dansk Supermarked ville tage idéen op.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ.... så er jeg vist også håbløst gammeldags :-D Lidl's blå handwash antibackterial (tror jeg nok, det staves) står fast i mit køkken, kolonihavehus og toilet... og sådan er det :-D

      Og i min Føtex er vådservietterne allerede... skræmmende er det dog, at jeg faktisk aldrig ser nogen bruge dem. Phføj... når man tænker på... ja det behøver jeg vel egentlig ikke komme ind på. Tror seriøst der skal højrøstede skræmme-kampanger til... du ved, ligesom med smøger.

      - Pia

      Slet