tirsdag den 4. november 2014

Gulerodssalat - nemt og billigt


En af de grønsager vi altid har liggende i køleskabet er gulerødder. De er billige, smager godt og sætter kulør på tilværelsen :-D Skulle de være gået hen og blevet bløde, så er der heldigvis råd for det. Holdbarheden er hos os... meget begrænset... hæ hæ!!

Den nemmeste salat... og sikkert også mest velkendte, er gulerodssalat. Den er så nem, selv et barn kan finde ud af den.

Revet gulerod
Ananas i tern... og en anelse lage
Rosiner
Og... en lille smule sukker

Ananasen kan også skiftes ud med revet æble, men så er det en god ide, at tilsætte citronsaft... ellers bliver salaten hurtig træls at se på.

Nu bliver jeg nok for underlig eller mor gør, men revet gulerod drysset med sukker smager forrygende på rugbrød :-D

Hvad er dit bedste gulerods-tip??

4 kommentarer:

  1. Jeg er nu ikke så sikker på, at du er underlig. I min barndomshjem var der ofte en stor skål fintrevne gulerødder med sukker og citron på frokostbordet; den salat spiste vi til rugbrød med smør - og det sætter jeg ofte selv på bordet, også til gæster - måske mit bedste tip :-) Det næstbedste - og allernemmeste er at spise dem rå, søde og saftige. Vi har altid en pæn portion med på længere køreture; min søn har tilføjet luksusmodellen med Ranch-dressing til at dyppe i = amerikaner-modellen! En gulerodsrand med ærter i creme fraiche i midten er nu også en meget lækker og smuk forret; det brugte vi meget for ca. 30 år siden.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Tak for din kommentar... dejligt at vide, jeg ikke er alt for underlig :-D

      Måske jeg skulle prøve med gulerodsrand, syntes nemlig også, den ser smuk ud (har aldrig prøvet) - men tror måske, det bliver for meget for B. Kan høre det for mig: "Hvor fa**** er kødet??" :-D

      - Pia

      Slet
  2. ... og så glemte jeg lige gulerodsmarmeladen lavet på revne gulerødder og appelsinsaft. Den er både smuk, dejlig og billig - og den kan laves hele året rundt.

    Er der vegetar-forskærkkede til stede laver jeg altid en ret, der også kan serveres med kød. En svinemørbrad stegt som roastbeef skåret i tynde skiver er også dejligt pålæg - og ville tilfredsstille en kødspiser, så han ikke føler sig snydt :-) Resten rækker til mange dage på madpakken, og den er altid dejlig mør.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Jeg har aldrig lave gulerods-marmelade... men nu har jeg googled og fundet en med citron. Lige hvad jeg har liggende, så det skal da prøves :-D

      - Pia

      Slet