søndag den 5. oktober 2014

Alle kan bage - en småkage


Du tænker måske: "Ja, ja... det er godt med dig Pia"... men hvis du ikke kan finde ud af de her småkager, så vil jeg påstå, du heller ikke kan koge vand til hårdkogt æg :-D

Du kender dem måske allerede?? Pleskener. Jeg lavede dem første gang, da jeg var så heldig at få, farmors håndskrevne opskrifts-hæfte fra 1946... nemmere og billigere kan det simpelthen ikke gøres.

Til ca. 20 stk skal du bruge:
1 æg
65g mel
65g sukker

og det er det.

Du pisker de 3 ingredienser godt sammen, sætter dem på en smurt bageplade (eller brug bagepapir) med en te-ske. Småkagerne flyder en del ud, så lav dem ikke for store og sørg for god afstand.

Småkagerne bages ved 175 grader i 10-12 minutter, til de er lysebrune. Tages af pladerne med en paletkniv, hvorefter de stilles til afkøling på en bagerist.

En lille fin småkage, der måske ikke smager af alverden, men dit hjem dufter af hjemmebag... og har du mod på det, kan du jo selv eksperimentere videre :-D


Tilsæt evt. kornene fra 1 vaniljestang (gnid kornene godt ud i sukker, så de skiller sig ad).
Lakridspulver... er måske mere dig??
Eller hvad med finthakkede nødder eller mandler??
Og vi må da heller ikke glemme, hvad en smule smeltet chokolade kan gøre :-D


4 kommentarer:

  1. Uhmm de ser lækre ud......husker dem fra min barndom, hvor min mormor altid havde den slags småkager i dåserne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane

      Tak for din søde kommentar :-D Farfar er stadig levende, så ind imellem bager jeg og tager med... det vækker også minder hos ham.

      - Pia

      Slet
  2. Ha, Pia - det første vi lavede i køkkenskolen. Opskriften husker jeg endnu: Vej et æg med skal og tage lige så meget mel og sukker. Den kan også bruges til kræmmerhuse.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Den med kræmmerhusene vidste jeg ikke... men det gør jeg heldigvis nu. Så skal jeg bare finde ud af at bage dem, så det bliver til kræmmerhuse :-D

      - Pia

      Slet