søndag den 26. oktober 2014

Lækre gulerodsboller


Da vi i sidste uge fik hjemmelavede burgere, havde jeg sneget mig til at købe burgerbollerne... og det på trods af, at jeg egentlig syntes, de oftest er r*v-kedelige og uden både smag og krumme. Men efter min traume-bagning, havde lysten til selv at bage været på et minimum... den er heldigvis kommet tilbage :-D Desuden er det sjældent jeg fejler, når det er brød, vi snakker om.

15 pænt store boller:
1 pakke gær
5 dl mælk
1 dl olie
2 æg (du skal bruge ca. et ½ æg til pensling)
125g revet gulerod
70g solsikkekerner
5 tsk. salt
1 spsk. sukker
... og det mel dejen kan tage


Mælken var en jeg havde stående i fryseren (over dato)... den skal "håndlunes" sammen med olien, inden du opløser gæren deri. Husk... den skal kun være håndlun og ikke i nærheden af kogende, som jeg gjorde, så tager det nemlig en krig, inden du kan komme igang :-D (Hm... byen var fyldt med tamburkorps, som jeg lige kunne studere fra min altan)
Når gæren er opløst tilsættes de øvrige ingredienser og dejen røres til den er jævn og let klistret. Tilsæt endelig hellere lidt for lidt mel... end for meget, da bollerne ellers kan blive tunge og kedelige.
Præsis hvor meget mel der skal til, ved jeg ikke... jeg prøver mig frem.
Lad dejen hæve under klæde i 30-40 minutter.
Form bollerne som du lyster... pensel med pisket æg og giv bollerne et par snit.
Lad igen bollerne hæve i 30 minutter, hvorefter de skal i en 200 grader forvarmet ovn (ikke varmluft) i 13-17 minutter.


Mums!! Se det er rigtigt brød... og ikke smagsløst færdigfremstillet pap-brød :-D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar