søndag den 7. december 2014

Inspiration: Mornay-sauce

Lige til orientering... selvom jeg "reklamerer" for Arlas Mornaysauce... er indlægget ikke sponsoreret. Jeg kan bare vældig godt lide den sauce, som den eneste "brik-sauce"... men selvom en ½ liter ikke lyder af alverden, bliver en enkelt "brik" fordelt over flere måltider i stedet for at ende i afløbet:-D

Gratinerede kartofler


"Brik-saucen" kan selvfølgelig bruges til "flødekartofler"... her bruger jeg dog aldrig ekstra hvidløg, da saucen i forvejen er så stærk, at man ender med at sidde med "hudløs" mund :-D Tro mig... jeg ved det af bitter erfaring.

Stuvede grønsager


Ved et tilfælde fandt jeg ud af, at en slat mornaysauce i stuvningen til f.eks. hvidkål smager himmelsk :-D Udelukkende brik-sauce tror jeg dog ikke er en god ide.

Supper


Specielt i blendede supper gør en slat mornaysauce sig godt. Læs f.eks. her, hvordan du giver gratinerede kartofler + kartoffelmos nyt liv :-D

Udover ovenstående... kan du bruge saucen til lasagne, gratineret pasta eller som den er... hvis du virkelig er glad for mornaysauce :-D

Du kan selvfølgelig også lave den selv:


Du skal bruge: 
50 g margarine
1 dl mel
½ l mælk
salt, peber
reven muskatnød
Revet ost
... og presset hvidløg i den mængde, du føler for

Smelt margarine i en gryde og lad hvidløg svitse med et par sekunder.
Tilsæt mel og pisk det godt.
Hæld mælk i til en passende konsistens.
Smag til med salt, peber og muskatnød.
Rør osten i... efter du har taget gryden af varmen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar