torsdag den 24. marts 2016

Ramsløgsolie - lækker smørelse til salaten


Vi var lige et smut forbi det hemmelige sted... og ja ramsløggene er til at få øje på :-D Jeg har dog ikke tid til de store udfordringer på køkkenbordet, så det blev kun til en lille dusk, der blev forvandlet til en smuk grøn og velsmagende liquid.


Ramsløgsolie:
1 dusk ramsløg
Solsikkeolie
Salt

Sørg først for, at det er ramsløg, du har med at gøre. Du genkender dem, ved at gnide på bladene, som skal "dufte" af hvidløg
Så skyller du dem godt og grundigt for jord og småkravl... ved ikke om det er nødvendigt, men jeg går voldsomt til værks og ordner et blad af gangen, bare lige for at være helt sikker
Smid bladene i en blender sammen med olie... og blend
Smag til med salt
Selvfølgelig kan du nu servere olien, som den er... men jeg lod den løbe gennem et klæde
"Blade-fnuldret" røg selvfølgelig i bedste Stop Spild Af Mad - stil i fryseren... og vil senere blive brugt i en sammenkogt... eller i madbrød.
Olien kan du som sagt bruge istedet for salatdressing... men du kan også bruge den på pizza. Så skal du nok bare spare på alm. hvidløg, med mindre du vil have alle folk til, at kigge skævt til dig med vrængende næser :-D

"Iøvrigt... har jeg haft en computer-nørd på maskineriet og kan nu hverken finde rundt i det ene eller andet. Jeg er ret sikker på, de billeder jeg nu sætter ind, er så store at "blogger" på et tidspunkt vil kræve mere plads (igen), så indtil det er tjekket, bliver der stille fra min side :-/ Uhhh det bliver hårdt!! Med den salut... ønsker jeg Jer alle en rigtig dejlig påske"




2 kommentarer:

  1. Jeg har lavet ramsløgsolie i mange år og har aldrig siet den. Her bliver den lavet meget koncentreret, så kan man tage en spiseskefuld og fortynde med mere olie. Min søn bestilte frokostboller med ramsløgsolie; de blev gode, og han vil gerne have flere! Der er lavet smørruller med ramsløg, citron og sennep til fryseren. Vi skærer bare en skive af og lægger på bøffen.

    Ramsløgsolie en helt speciel plastikbeholder med skruelåg, lagt i to fryseposer og anbragt midt i pakken blev afsendt til min datter i USA. Det var heldigt, at den ikke lå i næste pakke med to fine rygsække og tøj til tvillingerne, for selv om der ikke var synlig skade på beholderen eller poserne, var der løbet olie ud i pakken, så Søndag - køb det mandag - og tre store påskechokoladeæg + andet godt var lige til skraldespanden. Hele pakkens indhold + køkken stank! Det var synd for de to små, og jeg ved ikke, hvem af os der var mest ærgerlig ... Min svigersøn elsker syltede rødbeder - dem har heldigvis aldrig tænkt på at sende; de bliver lavet på stedet!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Sjovt... jeg har nemlig lige brugt rester af ramsløgsolie i hjemmebagt :-D

      Tak fordi du delte din (ikke) sjove historie... jeg smiler altid bredt, når du fortæller :-D

      - Pia

      Slet