lørdag den 28. november 2015

Boller i selleri - for svindlere


Jeg har gjort det igen... sprunget over, hvor det var nemmest... og jeg gør det helt uden at blinke :-D Jeg har før fortalt om, hvordan jeg fusker med kødbollerne, men hvis du hellere vil have de hjemmelavede, har du sikkert selv en opskrift, du kan bruge.


Jeg nøjes simpelthen bare med at bruge en god medister... hvor jeg klemmer bollerne ud af... øh... tarmen skindet. Hm... det lyder træls, men jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det :-D Vupti... så er der kødboller. Men tilbage til opskriften :-D

Boller i selleri
til 4 personer
500 g medister... eller kødboller
1 knoldselleri
2-3 dl ærter
1-2 spsk. smør
1-2 spsk. mel
Kogevandet  fra selleri og kødboller
Evt. en sjat fløde
Salt og peber


Skær knoldsellerien i mundrette tern
Kog den i let-saltet vand i 3-4 minutter, alt afhængig af om du foretrækker den med "bid"
Tag sellerien op af vandet... og kog derefter kødbollerne i samme vand
Og her deler vandene sig så... nogen sværger til smørbollen, hvor imod jeg er mere til opbagning
Smelt smørret uden det tager farve i en gryde
Tilsæt mel og rør det godt sammen
Hæld kogevand fra selleri og kødboller på lidt af gangen, til sovsen får den konsistens, du ønsker
Rund evt. af med en lille sjat fløde... og smag til med salt og peber
Tilsæt selleri og kødboller og lad retten simre i 5 minutter
Vær opmærksom på, at der ikke er melsmag tilbage
Hæld optøede ærter i gryden... ærterne er ikke nødvendige, men sætter lidt kulør på en ellers meget lidt farverig ret
Server med kogte kartofler


Mums... "mormor-mad" i stor stil :-D




Ingen kommentarer:

Send en kommentar