søndag den 6. marts 2016

Høns og æg - øko eller ej


I min omgangskreds deler høns og æg vandene... ja selv inden for mine egne fire vægge.

Der er ingen tvivl om, at økologiske høns har det bedst. Sammenligner man med øko-høns med bur-høns, har de "langt mere plads" at boltre sig på... 6 mod 13 høns pr. kvadretmeter.

Øko-hønsene har strøelse eller sand i hønsehuset, dagslys via vinduer og udendørs areal på mindst 4 kvadratmeter pr. høne. Den stakkels bur-høne må leve i mørke og uden adgang til frisk luft... den skal dog have mulighed for at sandbade.

Øko-høns får økologisk dyrket foder og adgang til græs, ensilage, gulerødder eller roer. Bur-hønsene derimod... får konventionelle afgrøder dyrket ved hjælp af syntetiske sprøjtemidler og kunstgødning, kan desuden være gensplejsede.
Kilde: Samvirke

Med det på plads... kan vi vist kun være enige om, at vi burde befri samtlige bur-høns. På Dyrenes beskyttelse kan du ganske gratis blive "Ægtivist"... og derved give bur-hønsene bedre kår. Og det hjælper...


Klart jeg vælger øko-æggene... for min egen og hønsenes skyld og på trods af prisforskellen. Og... kan jeg købe dem billigere som dato-fund, gør jeg også det. Jeg syntes, det er fuldstændig groteskt, at vi her i Danmark har besluttet, at æg har en holdbarhed på 28 dage... mens selvsamme æg kan holde sig i 3 måneder på Grønland??

Skulle man nu stadig være nervøs for, om ægget er godt eller dårligt, så tjek lige den lille film nedenfor. Super nemt og altid-virkende.



Og så handler det ellers om sund fornuft... og ikke mindst din næse. "Hvis mad dufter friskt... er det friskt - lugter det råddent, tjaa så er det sikkert det"

Hvor står du?? B og jeg er enige om mange ting, som han siger: "Pia har hendes mening... og jeg har Pia's mening"... men med hensyn til dato-æg, er vi dog vildt uenige. Ikke desto mindre ender det altid med, at jeg får ret... og han får fred.

"Update" : 1200 butikker stopper salg af buræg


2 kommentarer:

  1. Tjaa her i hytten henter vi æg i hønsegården, hvor hanens eneste job er at skrive dato på dem, så vi har styr på det. Og selv om vi henter 15-18 æg hver dag, så bliver de aldrig mere end 14 dage gamle, inden de er omsat hos os eller hos aftagerne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Jeg er så misundelig. Jeg gad godt selv have høns, men bor i lejlighed. Godt nok har vi en kolonihave, men der er de ikke tilladt... guderne må vide hvorfor, når man ikke behøver en hane for at få æg, for det er vel begrænset, hvor meget høns larmer... eller??

      - Pia

      Slet