lørdag den 10. januar 2015

Boller med speltmel og ymerdrys


Jeg havde lovet B... at jeg ikke ville bage flere boller, før fryseren var tømt. Men... i "Stop Spild Af Mad's" tegn er alt tilladt, specielt hvis man er alene hjemme :-D Ha ha... så kan intet stoppe mig.

Gæren skulle bruges, sødmælken som jeg ikke drikker sang, speltmelet jeg egentlig ikke er så begejstret for, men ikke mindst ymerdrysset, som viste sig at være kedelig topping, siger B... var hvad jeg havde at eksperimenterer med :-D

Som oftest tager jeg udgangspunkt i min opskrift på gulerodsboller, denne gang dog uden gulerod.

16 boller
1 pakke gær
5 dl mælk
1 dl olie
2 æg (du skal bruge ca. et ½ æg til pensling)
100g ymerdrys (med sukker/farin)
80g solsikkekerner
5 tsk. salt
250g speltmel
... og det mel dejen kan tage

Fremgangsmåden er selvfølgelig den samme, som ved gulerodsbollerne :-D

Jeg kan kun sige, resultatet blev rigtig godt... faktisk bedre end forventet. Og der er ingen tvivl om, jeg nok skal få brugt det sidste ymerdrys. Bollerne får en lækker farve... og er på ingen måde søde, da du selvfølgelig ikke skal bruge andet "sødestof" end det der er i ymerdrysset.


2 kommentarer:

  1. Mums hvor ser de boller lækre ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og mums... hvor de smager dejligt. Det er helt sikkert ikke sidste gang, de bliver bagt :-D

      - Pia

      Slet