fredag den 4. juli 2014

Det der med dato-varer

Uden at reklamerer for nogen speciel Rema... har jeg helt klart fundet min fortrukne. En butik der sætter dato-varer ned til en pris, jeg kan forstå, se f.eks. her...


To rugbrød til en flad ti'er... det ene havde holdbarhed i 2 dage, mens det andet havde 5 dage. Hvad sker der lige for det??

Inden jeg kunne komme i nærheden af brødkassen, kunne jeg ikke undgå at overhøre en samtale mellem et ældre ægtepar... Konen syntes, de skulle købe det, mens manden under ingen omstændigheder ville betale for gammelt brød.

Men det vil jeg :-D Selvfølgelig tjekkede jeg brødet for synligt mug, hvilket der nu aldrig er... og så røg det i kurven.


Rugbrødet blev pakket om... og kom så i fryseren.

Udover det... havde de tærtedej, også til 5,- To af dem til mig... og en besparelse på omkring 35-40,- på 4 varer. Det er da win win...

Hvad er det lige, det der med dato-varer?? Er det pinligt, ligner man en fattigrøv... eller er det "ulækkert"?? Hvad er din holdning??

Min mening: " Super Stop Spild Af Mad koncept" - og jeg får råd til andre ting, jeg muligvis ikke havde købt.

8 kommentarer:

  1. Jeg køber osse gerne dato-varer. De ting der kan - kommer på frost hvis jeg ikke lige står og skal bruge det.

    Sk*de go stop-mad-spild-stil :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Låvise

      Ja... det er god Stop-mad-spild-stil :-D Og jeg er ligeglad med, nogen ryster på hovedet af mig. Kæresten ryster ikke mere... men nikker :-D

      - Pia

      Slet
  2. Hej Pia
    For et par uger siden faldt jeg over noget laktosefrit smør (vores barnebarn kan ikke tåle laktose) i Fakta... Og udløbsdagen var dags dato! Så jeg fandt en medarbejder og spurgte: Hvad det skulle koste? 5 kr. pr. pakke. Jeg kom ud med 13 pakker til fryseren... Det koster normalt 20 kr pr pakke... Så jeg synes, at jeg havde gjort en god handel.
    kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      Ja, det må man sige, var en god handel... og gudskelov for store frysere ;-D

      - Pia

      Slet
  3. Nu er jeg jo hende med køletasken sommer og vinter. Bryder man IKKE kølekæden, vil alle fødevarer fra køl kunne holde sig flere dage, end hvis man har mælk og andet stående og lumre ude i varmen på vej hjem. Letmælk og sødmælk kan også fryses, skulle der være et par nedsatte liter i supermarkedet. Med det helt magre mælk har jeg aldrig prøvet, men sød og let smager som frisk mælk efter optøning. Før i tiden frøs jeg altid et karton juice ned og lagde i køletasken; så havde vi noget koldt at drikke på den sene hjemtur. Og jeg bager oftest med kærnemælk, der er 10 dage over sidste salgsdato frem for helt frisk.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Syntes nok, det var dig jeg så :-D

      Men du har fuldstændig ret... køletaske har jeg dog sjældent med, men så kan der de fleste steder købes køleposer, det benytter jeg mig af. Sikkert ikke helt så godt, dog stadig bedre end ingenting.

      Rigtig gode råd du kommer med... og iøvrigt, dejligt at "se" dig igen, jeg havde undret mig over, hvor du var blevet af, men gik ud fra, du var i Usa.

      - Pia

      Slet
  4. Jeg har fundet datovare i både netto, Føtex og fakta her på det sidste....og ja jeg køber dem rigtig gerne...desuden får jeg smagt ting der normalt er alt for dyre til mit buget!!! Jeg syntes i øvrigt at man skal kigge på maden, og ikke nødvendigvis på datoen, for at se om det er blevet for gammelt!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lissen :-D

      Jeg har det på samme måde... også bare det, at jeg kan prøve noget helt nyt, jeg ikke aner noget om... og sikkert ikke ville have købt ellers.

      Dog er der en enkelt ting, jeg aldrig køber, hvis jeg ikke ved, om det er helt friskt... fisk og skaldyr.

      - Pia

      Slet