lørdag den 25. januar 2014

Det skal prøves

Skindet fra tomater!!


Forleden da jeg fablede om at flå tomater, var jeg blank om, hvorvidt man kunne bruge skindet til noget. Det var Trine heldigvis ikke.

"Skinnet kan koges, blendes og så "presses" igennem en si - så har du tomatsovs til feks pizza eller salsa=)
Ellers er mit bedste "trick" med dem å tørre dem ved lav varme eller i en varmskuff til de er tørre, knuse dem i ønsket konsistens, og bruge det til krydder. Det smager fantastisk på feks æg eller blandet med lidt salt for en dip eller kold sovs :)"

Jeg har endnu ikke selv prøvet, mit skind røg desværre ud... men jeg skal helt klart forsøge mig med en form for tomat/krydder-salt på et senere tidspunkt.

--------------------------------------------------------------------------------------

Fra en af mine andre læsere, har jeg fået denne opskrift på sovs.

"Opskriften stammer fra Gerlev Idrætsskole: Riv gulerødder groft ned i en gryde, tilsæt en klat smør og evt. en spiseskefuld kartoffel/vand. Damp ved svag varme et par minutter, så smørret ikke bruner. Tilsæt groftrevet squash og friskhakket/tørret estragon, vand, bouillon og kog et par minutter - endelig ikke mere, da squash hurtig bliver blød og karakterløs. Tilsæt en (god) skvat piskefløde og hakket persille; jævn sovsen og smag til med salt, peber og evt. mere estragon"

Den skal snarrest afprøves til skinke.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer:

Send en kommentar