mandag den 11. april 2016

Inspiration til deller og tilbehør


To dage med deller... behøver ikke nødvendigvis at være kedelig!!!


Når der står deller på menuen, steger jeg minimum af 500 g. Så er der aftensmad til B og jeg i to dage + lidt til madpakken... eller fryseren. Dellerne varierer jeg alt efter, hvad der ligger i køleskabet og skriger på hjælp.

Det kan være det sidste æg, der er ved at falde for datoen... selvom det i princippet ikke har den store praktiske betydning, da æg holder meget længere end datoen siger.
Har jeg ingen æg, kan dellerne snildt laves uden.
Alt slags ost ryger også i farsen... selvfølgelig i begrænsede mængder, så det ikke tager overhånd.
Det samme gælder grønsager... enten revne eller hakkede i små tern.
Væden jeg tilsætter er enten vand, mælk eller den sidste sjat fløde.
Og melet... kan selvfølgelig erstattes af havregryn eller rasp.
Har du en lille rest kartoffelmos eller kogte ris, fungere det også godt i farsen.
Er det en af de dage, hvor jeg ikke magter at stege deller... ryger farsen i et ildfast fad, beklædes med bacon og ryger i ovnen.

Tilbehøret til deller... kan selvfølgelig sagtens være den brune sovs, kogte kartofler og syltede rødbeder... eller "bare" en rugbrød. Det er fint nok indimellem... men en anelse kedeligt, når der er så mange andre skønne ting at vælge mellem.
Ovnbagte grønsager... hvor "sovsen" er lidt cremefraiche smagt til med salt.
Agurke-relish... iøvrigt en opskrift, du skal huske på, når de danske agurker kommer i butikkerne. Den er også rigtig god i en frikadelle sandwich... istedet for rødkål og agurkesalat.
Stuvet kål... er også lækkert. Prøv at tilsæt blancherede blomkål eller broccoli.
Og mens vi venter tålmodigt på nye grønsager, er en grov råkost et glimrende forslag. Dog er det muligt at tyvstarte... dyrk dine egne ærteskud i vindueskarmen, du kommer ikke til at fortryde det :-D

To dage med deller... og grønsagsskuffen er tømt i bedste Stop Spild Af Mad - stil. Mulighederne er selvfølgelig uendelige, men jeg kunne godt tænke mig... dit bud??


2 kommentarer:

  1. Mmmmm, dine frikadeller med ovnbagte grøntsager er min favorit lige nu :-) Frikadeller laver jeg ikke, men jeg fik fornylig nogle rigtig gode nogen, hvor der var rød peber og ris i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ja, der skal så frygteligt lidt til :-D Ser allerede frem til næste omgang deller.

      Slet