torsdag den 9. juli 2015

Mini burgerboller - eller sliders


Sidst jeg lavede mini burgerboller, gik jeg efter en opskrift... men med bagelyst og et halvtomt køleskab måtte jeg improvisere. Nogen gange går det godt... andre gange knap så godt :-D

Det jeg havde at gøre godt med var:
3 dl dato mælk
1 pakke gær, som virkelig sang højt på sidste vers
450-500 g mel
80 g smeltet smør
2 spsk. pesto, der skulle bruges
1 spsk. sukker
1½ tsk. salt

Til pensling:
Kold morgenkaffe
... og et drys salt

Lun mælken og opløs gæren heri
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt til dejen er glat og ensartet
Lad dejen hvile ca. 10 minutter
Så skal bollerne formes...
Rul dejen ud til en lang pølse... og skær den i skiver på størrelse med en valnød
Form bollerne... en i hver hånd selvfølgelig og læg dem på en bageplade
Giv dem alle et let tryk og lad dem hæve i 20 minutter
Pensel med kold kaffe og kværn groft salt over... eller drys med sesam og rids dem let på toppen
Forvarm ovnen til 220 grader og bag bollerne i 8-10 minutter
Der bliver ca. 25 boller!!


Som sagt... nogen gange går det godt :-D Og det gjorde det denne gang. Bollerne blev dejlig bløde og smagen... tja lad mig sige, at pesto gjorde noget rigtig godt for bollerne.



Madpakkerne blev smurt og B kunne glad tage på arbejde sammen med en god ven. Ja, du læste rigtigt, han kan ikke holde fri, kunderne vil stadig have pudset vinduer, selvom det står ned i lårfede stråler og "konen" har ferie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar