torsdag den 2. juli 2015

Suppe med røg-smag og dagens dato-fund


Laaaaangt om længe... endelig har jeg ferie .. iiihhh guder hvor er det tiltrængt :-D Der har været lidt stille på bloggen i juni måned... og jeg kan ikke forstille mig, at juli bliver meget bedre, men det gælder nok i hele blog-verdenen, mon ikke??

Nå men... vi står for at skal ud af døren, hvilket jeg slet ikke havde taget højde for med hensyn til indkøb, så køleskabet var igen fyldt med småting og masser af grønt. Uppss!! De friske grønsager får mor og far, mens jeg selv gjorde kål på resterne på den nemmeste måde... suppe :-D

Suppe med røg-smag
1 spsk. olie
1 grofthakket løg
1 fed finthakket hvidløg
3 gulerødder i tern... som lige havde fået kunstig åndedræt
Vand så det dækker
100 g stegte bacontern
En ½ økologisk rygeost der nærmede sig datoen
1½-2 dl løgsovs... både noget og ingenting
5 kogte kartofler i mundrette stykker
Smages til med salt, peber og røget paprika

Begge slags løg steges i olien til de er bløde og glasklare
Tilsæt gulerødderne og svits med i et par minutter
Hæld vand på, så det lige dækker og lad suppen komme i kog
Skru ned for blusset og tilsæt sovsen... den var med til at jævne suppen, så jeg for en gangs skyld ikke skulle have gang i stavblenderen... hæ hæ
Rygeosten var et sats... og jeg var mildest talt grædefærdig over udseendet af suppen, der til start virkede som en grynet balje ?? Men da den først var ordentligt smeltet, kunne jeg ånde lettet op :-D
Tilsæt kartofler og bacon... evt. mere vand hvis suppen er for tyk
Smag til med salt, peber og røget paprika :-D
Hold nu op... hvor gør "røg" meget godt for mad... og det er bestemt ikke sidste gang, jeg bruger rygeost i suppe


Som tilbehør... fuccacia, der var dagens dato-fund :-D Nu er vi garderet for et stykke tid, for der røg også et par ruller i fryseren. I'm looooving it!!


Til "dessert"... friskestegte hånd-fiskefrikadeller fra naboen, som stod og kokkererede på altanen. Nøjjj de var gode :-D

2 kommentarer:

  1. Rigtig god ide med rygeost i suppen, det må lige huskes.

    God sommer søde

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte ialtfald dejligt :-D

      Og lige over til dig L.

      Slet