fredag den 10. juli 2015

Økologisk tofu - dagens fund


Nej... altså ikke som i dato-fund. Jeg blev noget overrasket over, hvor længe tofu kan holde sig, men til den pris, blev jeg nød til at afprøve det. Håbede dybt det ikke ville ende, som mit eksperiment med falafler... for det var sandelig ikke noget at råbe hurra for :-/


I kurven røg tofu'en... mens jeg kunne fornemme B's prikkende øjne i min nakke. "Hvad fanden vil hun med det??" Og så var det ellers bare hjem og søge på nettet, for jeg havde absolut intet formål med klodsen.


Hm... hold op alle de muligheder!! Jeg valgte at lægge min klods under pres i 1½ time, for herefter at marinere den i endnu 1 time... ja ja jeg skulle nok have gået i gang dagen før, jeg skulle bruge den, så den havde taget endnu mere smag af marinaden, men sådan blev det så ikke :-D


Til marinaden brugte jeg 4 ingredienser... faktisk er det den samme marinade, jeg bruger, når vi griller, men det er en helt anden sag.

1 tsk. stærk sennep
1 tsk. ketchup
1 tsk. soja
2 tsk. honning

Det hele blandes godt sammen og hældes i en frysepose sammen med tofu'en, som er skåret i mindre klodser. De fleste steder står der, det er godt af marinere tofu'en i et døgns tid, men det fik min som sagt ikke lov til. Tofu'en steges sprød på en glohed pande, mens man jævnligt vender dem. Herefter røg de på fedtsugende papir, mens jeg blev færdig med resten af menuen.

Vandkastanjer, blegselleri og rød snackpeber blev svitset på panden... hvorefter det fik kogt pasta i nakken og en anelse sød chilisauce... 10 sekunder før servering, røg tofu'en i.


B kiggede mistroisk på mig, inden han kastede sig over det, der viste sig at være en herlighed :-D Jeg kunne slet ikke skjule overraskelsen over, at det rent faktisk smagte dejligt, men igen længere tid i marinade, havde gjort oplevelsen endnu bedre faktisk en anelse af... kylling og samme konsistens omend en anelse mere tørt.

Det var helt vildt sjovt, at gå ombord i en for mig... ukendt ingrediens og til prisen gjorde det knap så meget, hvis det var uspiseligt... ha ha. Yep... dårlig Stop Spild Af Mad attitude lige på det område :-D

Har du opskrifter med tofu, er jeg helt sikkert interesseret??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar