lørdag den 9. august 2014

Kan man bruge porretoppen??

Ja, selvfølgelig kan man det... så lad nu være med at smide den ud, bare fordi den er grovere end det lækre hvide skaft. Og selvfølgelig er den oftest fyldt med masser af jord... meeen med lidt snitte-arbejde og en masser af vand, har du en bunke grønt, du sagtens kan spise.


Desværre havde den søde 85 år gamle mand i landevejs-boden, skåret langt mere af toppen, end jeg ville have gjort... men det gjorde man måske i "gamle dage", selvom jeg syntes, det lyder ufattelig.


Hvis de helt grove og seje ender havde været der, ville jeg have skyllet dem grundigt under vand... og bundet dem sammen med en bomulds-snor og lagt dem i fryseren, så de senere kunne bruges som suppeviske.

Det midterste stykke porrer... ned til den hvide del, er også fyldt med jord. Snit den i fine skiver og læg den i en stor med koldt vand. Nu vil skidtet falde til bunden. Løft porreskiverne over i en si og gentag 2-3 gange. Husk... du ikke skal hælde hele skålen over i sien, for så vil skidtet og porren blande sig igen, men alt det, ved du sikkert alt om :-D

Det midterste stykke kan selvfølgelig for det første fryses. Det gør jeg altid i en rimelig stor frysepose, hvori jeg breder den ud i et tyndt lag, så jeg nemt kan knække det af, jeg skal bruge. Det midterste stykke bruger jeg hovedsalig til supper og tærter.

Den nederste hvide del... uden tvivl helt klart den bedste... bruger jeg f.eks. til farserede porrer eller som smør-dampet tilbehør.

Bunden af porren ville jeg normalt smide ud... men nu forsøger jeg mig med gendyrk af porrer... om det virker eller ej, vil tiden vise :-D Det håber jeg selvfølgelig.

Hvis du har inspiration til brug af porrer, er jeg den lykkelige modtager ?? :-D


1 kommentar:

  1. Jeg har altid porrer i tynde, tykkere skiver og toppe i fryseren, da det er en højt værdsat grøntsag her i huset og hos begge mine voksne børn. Inden længe er det tid til at fylde fryseren igen, inden de danske vinterporrer går i stok, for det er helt umuligt at konstatere i butikken. Hvem kan stå for stuvede porrer med masser af persille - vi kan ikke! Der er ingen ende på, hvor de kan anvendes i sammenkogte retter, går godt med karry og mangler man nogle grøntsager en aften, er det nemt at hælde et par håndfulde oven i gryden med kartofler og gulerødder. Det er egentlig en sær grøntsag - den er meget let at skære i skiver som rå, men så godt som umuligt at skære i skiver med bordkniv og gaffel som kogt.
    Elsebeth

    SvarSlet